Vierendeelbrug

Vierendeelbrug

Grammenestraat , 9800 Deinze

‘Kunstwerken’ zo benoemen de ingenieurs van openbare werken hun creaties en in het geval van de spoorwegbrug Deinze – De Panne over de Leie(arm) in Grammene een terechte benaming.

De vierendeelbrug, naar de architect Neuville, stamt uit 1896. De constructie gebeurde op dezelfde manier als de Eifeltoren; losse profielen werden met 80.000 klinknagels aan elkaar gehecht. De Grammense vierendeelbrug werd gebouwd in 1922.  De brug kende tijdens Wereldoorlog II een bewogen geschiedenis. Op het einde van 18-daagse veldtocht in 1940 werd de metalen vakwerkbrug verdedigd door Ardeense Jagers, die bij hun aftocht de brug opbliezen. In 1942-43 werd de constructie onder Duits toezicht hersteld en verdubbeld. De spoorwegbrug was van belang om materiaal te vervoeren voor de bouw van de Atlantikwal. De Duitsers vernielden dan zelf de brug bij hun aftocht in september 1944, zodat ze in 1945 terug hersteld moest worden.