Tijdens de Erfgoeddag-week (25 – 29 april) hebben Klasbakken of erfgoedexperts zich ingezet om hun erfgoedverhalen en kennis door te geven aan kinderen en jongeren in de scholen van de regio.
Behekste verhalen met Koen Demuynck
Op vrijdagnamiddag werden de leerlingen uit het vijfde leerjaar in De Vijf Wegen in Zulte getrakteerd op enkele behekste verhalen verteld door Koen Demuynck. Ze luisterden naar twee verhalen uit hun regio: Het verhaal van de ‘heks’ Tanneken Sconyncx én een magisch verhaal van de Zultenaar Peetje Prus die de duivel ontmoette op het kruispunt waar hun school gelegen is.
‘Ik vertel verhalen aan de mensen waarvan ik vind dat ze doorverteld moeten worden.’
Klasbak Koen vertelt vooral volksverhalen aan volwassenen, maar speciaal voor de erfgoedweek was het nu de beurt aan enkele lagere scholen in Zulte. Voor de klasbakmomenten heeft hij het heksenverhaal van Tanneken wel wat aangepast. De gruwelijke details van haar vervolging werden wat genuanceerder en op kindermaat verteld. De kinderen hingen aan zijn lippen en met de muziek en de aangepaste kledij van Koen werden ze helemaal mee genomen naar de tijd van de heksenjachten.
Interesse gekregen in de vertellingen van Koen? Bezoek zeker eens de website www.koenvertelt.be.
Vaten en bloemkuipen, hoe maken we die? De kuipersambacht.
In het kader van de erfgoedweek kreeg het vierde leerjaar van de Vrije Basisschool Eke donderdagnamiddag bezoek van Marleen en Patrick die hen onderdompelden in de kuipersambacht. Klasbak Marleen Bonami is een kuipster in hart en nieren. Ze kreeg de kneepjes van het vak over van haar vader en werkt nu in haar kuipersmuseum in Nevele. Ze is gespecialiseerd in het maken van kuipen en het herstellen van grote vaten.
‘Kuipers zijn zeldzaam de dag van vandaag, ondanks dat er veel vraag is naar handgemaakte vaten in brouwerijen.’
De workshop begon met een inleidend filmpje om kennis te maken met het ambacht. Daarna mochten ze zelf aan de slag. Er waren 4 kuipen in verschillende groottes die ze helemaal zelf in elkaar mochten zetten. Nadat de kuipen gemaakt waren, kwam het leukste deel: het afbreken. Met hamers en beitels klopten ze de ringen eraf tot de kuipen in duigen vielen.
Marleen vindt het ook belangrijk dat kinderen in contact komen met oude ambachten. ‘Kinderen zijn altijd een enthousiast publiek en leren graag iets bij. De meisjes waren wel beter in samenwerken dan de jongens, maar ze hebben allemaal heel goed meegewerkt’.
Deze workshop was alvast een geslaagd klasbakmoment voor de leerlingen én voor de klasbak. Interesse gekregen in deze ambacht? Breng dan een bezoekje aan het kuipersmuseum in Nevele! www.bonamim.be
Erfgoeddag VIP – Het mudel van de toekomst
Voor het vak integrale opdrachten kwamen de leerlingen van 5 STW1 uit Leiepoort campus Sint-Theresia uit Deinze op museumbezoek in mudel. Ook andere klassen kwamen op bezoek in het mudel. Na een rondleiding door An Meirhaeghe, wetenschappelijk medewerker werkten ze aan een opdracht waar ze een schilderij moesten herinterpreteren. Dit bezoek ging door in kader van de erfgoedweek.
Op de rondleiding stonden ze stil bij enkele schilderijen en beelden zoals De bietenoogst van Emiel Claus, Boerenfamilie van Gustave van de Woestyne, beeldend werk van George Minne … Daarna mochten ze ook even een kijkje nemen in het depot, waar de rest van de collectie wordt bewaard. Het laatste halfuurtje konden ze vrij rondlopen in het museum voor hun schoolopdracht.
Volgens An Meirhaeghe spelen musea een belangrijke rol in de kunstbeleving van jongeren. ‘Je kan schilderijen ook opzoeken op het internet, maar het is toch helemaal anders als je er werkelijk voor staat. Je ziet de kleuren beter, hoe de verf op het doek ligt, … . Die ervaring heb je niet als je een schilderij bekijkt op Wikipedia.’
De herinterpretaties van de kunstwerken worden op 2 juni tentoongesteld op school. Diegene met het mooiste resultaat, zal een prijs in ontvangst mogen nemen.
Meer info over mudel: www.mudel.be