Terugblik op (ST)ART TO ART

Het eerste regionaal kunstenaarstreffen op 28 maart 2022 in het mudel in Deinze was een succes. Meer dan 70 kunstenaars namen deel aan de sessies. Kon je er niet bijzijn? Lees hier alles over deze inspirerende dag, i.s.m. COMEET, Kunstwerkt en mudel.

Hoe fotografeer je een schilderij, beeldhouwwerk, …? Vanuit zijn ervaring als reproductiefotograaf zette Cedric Verhelst (Kunstwerkt) de belangrijkste punten op een rij in een inspirerende sessie. Cedric Verhelst is grafisch ontwerper en fotograaf, gespecialiseerd in kunstboeken en kunstreproductiefotografie.

Enkele reacties:

  • “Ik heb veel handige tips gekregen om mijn werk op een bepaalde locatie in beeld te brengen.”
  • “Ik heb veel bijgeleerd over hoe reflectie van licht je foto helemaal kan veranderen.”
  • Super interessant!


Waar hou je rekening mee wanneer je een werk fotografeert? Cedric gaf tijdens de workshop diverse tips mee:

  • Onthoud steeds met welke doelstelling je je werk fotografeert.
  • Het allerbelangrijkste waarmee je moet rekening houden is de lichtinval. Je neemt je foto’s op steeds dezelfde plek en op hetzelfde tijdstip van de dag. Zo bekom je eenzelfde lichtinval bij alle foto’s.
  • Hoe meer detail je kan meegeven in je foto’s hoe beter.
  • Je moet je werk weergeven alsof je het voor het eerst ziet. Loskomen van jouw werk dus en er als buitenstaander naar kijken.
  • Handige attributen: werk op een ezel (kan dan aangepast worden naargelang lichtinval) of gebruik van een tafel.
  • Plaats je fototoestel steeds op een statief als dat voorhanden is. Zo zorg je voor stabiliteit.
  • Is er een deel onderbelicht? Bijlichten kan heel eenvoudig met een bvb. een witte isomo plaat.

Hoe vind ik financiering voor mijn kunstproject?

Je hebt een artistiek idee en je weet hoe je dat wil realiseren. De volgende vraag is dan hoe je dit gefinancierd gaat krijgen. Hoeveel geld heb je nodig? Wanneer heb je het nodig? En welke manieren bestaan er om zelf geld te verdienen en geld van derden of subsidies binnen te halen? In deze sessie werd het financiële verhaal als kunstenaar onder de loep genomen. Ken Veerman van Cultuurloket gaf tijdens (ST)ART TO ART een sessie meer duiding over deze thematiek.

Enkele reacties: 

  • “Goede opfrissing om terug voluit voor mijn kunst te gaan. Ik had het al eens gezien, maar het zat toch verder in mijn geheugen dan ik dacht.”
  • Heel interessant. Financiering van je werk is een heel andere wereld waar je als kunstenaar niet altijd het liefst mee bezig bent. Het is ook niet evident om op elk werk een ‘waarde’ te kleven.”

 

Ontdek er meer over op de blog van Ken Veerman.

Hoe ziet een archief eruit? rondetafelgesprek

Het opzet van het rondetafelgesprek met Evi Bert van Centrum Kunstarchieven Vlaanderen (CKV), Barnabas De Rudder (Stichting Pim De Rudder), kunstenaar Martin Wallaert en Bianca Declerck was om kunstenaars te sensibiliseren rond zorg voor hun kunstenaarsarchief. Zo startte de Cultuurregio Leie Schelde een collectiezorgtraject voor het kunstenaarsarchief van Martin Wallaert uit Machelen-aan-de-Leie.

Het gesprek tijdens (ST)ART TO ART wou kunstenaars aanzetten om op een doordachte manier om te gaan met foto’s, briefwisseling, krantenartikels en allerhande documenten die te maken hebben met hun identiteit als kunstenaar.  

  • Evi Bert (CKV): “Zowat alles kan in een kunstenaarsarchief opgenomen worden. De vraag is enkel hoe je ermee omgaat en wat je ermee doetDe waarde van een archief is niet altijd gelijk aan de waarde van een kunstenaar.
  • Tip en tricks over archiveren: www.projectracks.be.”
  • Bianca Declerck (namens Martin Wallaert): “Dankzij initiatieven als deze (St)Art to Art is kunst niet langer een ver-van-mijn-bed-showMartin is een goeie kunstenaar, maar hij heeft geen talent voor archiveren. Hij heeft de neiging wat achter hem ligt, los te laten. Net daarom is archiveren nu belangrijk. Het grote voordeel van Martin is dat hij nu nog leeft. (lacht) We kunnen hem nu nog alles vragen. Want het blijft een groot werk om de puzzel te leggen.”
  • Barnabas De Rudder (Stichting Pim De Rudder): “Het doel van het archieftraject is het archief gedeeltelijk te digitaliseren en op die manier raadpleegbaar te maken. Het omspant 60 jaar geschiedenis van de galerie en we merken dat Pim veel stukken toch zeer doelbewust heeft bijgehouden.”

Jouw atelier in beeld? Ontdek hoe!

Atelier in Beeld is hét grote open atelierweekend voor beeldend kunstenaars over heel Vlaanderen en Brussel, dat jaarlijks plaatsvindt in mei. Een ideaal moment om je werk te tonen of om ateliers te ontdekken.
Atelier in Beeld focust op ateliers waar je het werkproces van de kunstenaar ziet. Tijdens het weekend staat de ontmoeting tussen publiek en kunstenaar centraal. De komende editie vindt plaats op 13, 14 en 15 mei 2022.

Els en Magali van Kunstwerkt informeerden tijdens een infosessie op (ST)ART TO ART over dit initiatief. Of hoe ze het ook nog noemen: “De Tinder voor beeldende kunstenaars.

Enkele reacties:

  • Bram van cultuurdienst de Pinte“Zorg dat de kunstenaars ook bij elkaar over de vloer kunnen komen, dat die kennismaking en netwerkvorming gefaciliteerd wordt.’ Alleszins een opdracht/taak waarover afstemming en samenwerking kan gezocht worden tussen Kunstwerkt, de cultuurregio’s en de lokale besturen!”
  • Chantal“Goed om te weten welke kunstenaars er zijn in onze gemeente, zo kunnen we als gemeente beter inzetten om hun ateliers open te zetten voor het grote publiek.”
  • “Ik kende Atelier in beeld al, maar het was leuk om de mensen die erachter zitten te leren kennen. Ook was het interessant dat iedereen vragen kon stellen, zo leerden we van elkaar.”
  • Tine Dhollander (Atelier Aardman)“Ik schreef mij in omdat ik weet vanuit eerdere ervaringen, bv. met de Dag van de Ambachten, dat je als kunstenaar zelf, ook al heb je nog zo’n goed en trouw netwerk, nooit hetzelfde bereik en uitstraling kan realiseren. Ik hoop dat het vollen bak gaat zijn!

Rondleiding mudel

Conservator Wim Lammertijn en wetenschappelijk medewerker An Meirhaeghe gaven een rondleiding in het mudel (Museum van Deinze en de Leiestreek), zowel in de tentoonstellingsruimtes als in het depot.

Enkele reacties:

  • “Het is altijd leuk om eens te kunnen rondkijken op plaatsen waar je normaal gezien niet mag komen.”
  • “Het is zeer wijs dat we hier eens achter de schermen mogen kijken en horen hoe het museum omgaat met haar grote collectie. Ik wist trouwens niet dat er hier achteraan ook een archief bewaard wordt.”

Mijn identiteit als kunstenaar

Deze sessie was geïnspireerd op de artistieke biotoop zoals kunstsocioloog Pascal Gielen die beschrijft. Een belangrijke vraag die we onszelf stellen, is ‘wie ben ik als kunstenaar’: welke positie neem ik in en waar wil ik naartoe. Daaruit vertrekken alle andere zaken. In deze sessie, gegeven door kunstenaar en galeriehouder Geoffrey De Beer bekeken we vooral wat de basisbehoeften zijn van de kunstenaar en hoe je die kan optimaliseren. We maakten duidelijk wat je als kunstenaar nodig hebt als basis en hoe je dit kan aanpakken.

“Maak jouw artist statement. Wat is jouw verhaal? Wie, wat en waarom. En oefen op je elevator pitch.

Expliciteer je toekomstvisie aan de hand van een vision board, hang het in je atelier en gebruik het als dagelijkse motivator om je dromen te verwezenlijken.”

Download hier meer informatie over Je eigenheid als Kunstenaar door Geoffrey De Beer.

Nog enkele sfeerbeelden en reacties

Super initiatief

Heel interessant

Veel bijgeleerd op deze interessante dag”

“Mag ik jullie bedanken voor deze super boeiende namiddag? En dat voor ons gratis is zeg. Organiseren jullie de komende jaren nog zo iets? Het waren allemaal interessante workshops. Misschien wel telkens een beetje te kort. Het zou goed zijn als een aantal sessies nog eens uitgebreider worden gebracht.”

“Ik wil jullie bij deze nog ’s bedanken voor dit super goede initiatief. Ik kijk er naar uit om van jullie meer te mogen horen. Voor wat mij betreft heb ik veel opgestoken van deze ontmoetingsdag en ook enkele interessante contacten kunnen leggen. Neem mijn emailadres dus zeker maar op in een vast mailbestand.”